NEON, Athens

June 11 – December 31, 2021

Portals

Apostolos Georgiou, Liliane Lijn, Sidsel Meineche Hansen

Scroll down for English

Tο εμβληματικό κτίριο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου ανοίγει για πρώτη φορά στο κοινό, ως ο νέος σύγχρονος χώρος πολιτισμού της Αθήνας. Είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας της Βουλής των Ελλήνων και του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ που πραγματοποιείται τη χρονιά της επετείου των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση του 1821.

Ο νέος πολιτιστικός χώρος επιφάνειας 6.500 τ.μ., που αναμορφώθηκε με χρηματοδότηση του ΝΕΟΝ, θα αποτελέσει ένα ανοιχτό σε όλους δυναμικό κέντρο συνάντησης και ανταλλαγής ιδεών. Εγκαινιάζεται με τη διεθνούς εμβέλειας έκθεση σύγχρονης τέχνης Portals | Πύλη, με τη συμμετοχή 59 καλλιτεχνών από 27 χώρες και 15 νέες αναθέσεις έργων από τον ΝΕΟΝ ειδικά για το χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου. Ανάμεσά τους, 18 Έλληνες καλλιτέχνες παρουσιάζουν νέα έργα ή έργα των οποίων ανανεώθηκε η παραγωγή και το πλαίσιο παρουσίασής τους ώστε να συνδεθούν στο συγκεκριμένο περιβάλλον.

Στη χρονική συγκυρία της εθνικής επετείου και της πανδημίας, η έκθεση φιλοδοξεί να αναπτύξει μηνύματα, ιδέες και προβληματισμούς της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, προσεγγίζοντας τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται μέσα από την αλλαγή και την ανατροπή.

Η έκθεση αναπτύσσεται σε όλους τους αναμορφωμένους χώρους του κτιρίου, στο αίθριο, στις αίθουσες και τα πατάρια, στα λουτρά, στο παλιό τελωνείο, στον περιβάλλοντα χώρο, στην στέγη/πρόσοψη του κτιρίου και στον Λόφο του Κολωνού.

Έμπνευση για την έκθεση αποτέλεσε άρθρο της συγγραφέα Arundhati Roy στους Financial Times τον Απρίλιο 2020, ότι η πανδημία είναι μια πύλη, ένα σημείο μετάβασης από έναν κόσμο σε έναν άλλο. Θεωρώντας ότι το ρήγμα που δημιούργησε η πανδημία σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο ανοίγει μια πύλη, μένει σε εμάς να πραγματευτούμε τη μετάβασή μας μέσα από αυτήν. «Μπορούμε να επιλέξουμε να την περάσουμε», προτείνει, «σέρνοντας πίσω μας τα κουφάρια από τις προκαταλήψεις και το μίσος μας, την πλεονεξία μας, τις τράπεζες δεδομένων και τις νεκρές ιδέες μας, τα νεκρά ποτάμια και τους μολυσμένους ουρανούς μας. Ή μπορούμε να τη διαβούμε ανάλαφρα, με λίγες αποσκευές, έτοιμοι να φανταστούμε έναν άλλο κόσμο».

Η έκθεση εκφράζει τον πλουραλισμό των ιδεών και προσεγγίζει θέματα για τη συλλογικότητα, την πολιτιστική κατανόηση της ιστορίας και της πολιτικής, τον δημόσιο χώρο, το κοινό μας παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Παράλληλα με την υλική παρουσίαση, λειτουργεί και μια διαδικτυακή «πύλη». Η εφαρμογή του ΝΕΟΝ για κινητά δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να περιηγηθεί αυτόνομα στην έκθεση, να δει εικόνες των έργων και να μάθει πληροφορίες για τα έργα και τους δημιουργούς τους, καθώς και να ενημερωθεί για το πρόγραμμα των παράλληλων δράσεων.

https://neon.org.gr/gr/exhibition/%cf%80%cf%85%ce%bb%ce%b7-portals/

The emblematic building of the former Public Tobacco Factory opens its doors for the first time, introducing a new contemporary cultural centre in Athens, open to all. This project is the result of a collaboration between the Hellenic Parliament and NEON to commemorate the 200th anniversary of the Greek War of Independence.

The new 6,500m2 cultural space, renovated with funding from NEON, will be inaugurated by an international group exhibition, Portals, featuring 59 artists from 27 countries including 15 new site-specific installations commissioned by NEON. Among them, 18 Greek artists are exhibiting new works or works whose framework of creation and presentation have been renewed to make them site-relevant.

With this year’s commemoration of the Greek War of Independence and continuing to live through the pandemic, “Portals” aspires to give rise to new messages, ideas, and reflections regarding contemporary artistic creation, through the prism of a newly-formed reality composed of change and disruption.

The exhibition takes place in all renovated areas of the building: the atrium, corridors, halls and mezzanines, bathrooms, the former Customs Office, the surrounding area, on the roof / façade of the building and on Kolonos Hill.

The inspiration for the exhibition originates from an article by author Arundhati Roy on the Financial Times on April 2020 which states that “the pandemic is a portal, a gateway between one world and the next.” Considering that the rift created by the pandemic on an individual and collective level opens a portal, it is up to us to deal with our transition through it. “We can choose to walk through it, dragging the carcasses of our prejudice and hatred, our avarice, our data banks and dead ideas, our dead rivers and smoky skies behind us. Or we can walk through lightly, with little luggage, ready to imagine another world.”

The exhibition represents a pluralism of ideas and touches upon issues related to collectivity, cultural understanding of history and politics, public space, and our common past, present and future.

https://neon.org.gr/en/exhibition/portals/

Apostolos Georgiou, Untitled, diptych, acrylic on canvas, 230 x 460 cm, 2020. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

Apostolos Georgiou, Untitled, diptych, acrylic on canvas, 230 x 460 cm, 2020. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

– Photo © Natalia Tsoukala, Courtesy NEON
Liliane Lijn, Early Events, Five sculptures, patinated bronze, freestanding painted MDF bases and media players, dimensions variable, 1996-2000. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

Liliane Lijn, Early Events, Five sculptures, patinated bronze, freestanding painted MDF bases and media players, dimensions variable, 1996-2000. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

– Photo © Natalia Tsoukala, Courtesy NEON
Liliane Lijn, Early Events, Five sculptures, patinated bronze, freestanding painted MDF bases and media players, dimensions variable, 1996-2000. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

Liliane Lijn, Early Events, Five sculptures, patinated bronze, freestanding painted MDF bases and media players, dimensions variable, 1996-2000. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

– Photo © Natalia Tsoukala, Courtesy NEON
Sidsel Meineche Hansen, Automatic Worker, Laser woodcut on paper, mounted on aluminium under museum glass 101.3 × 70.7 cm, 2013/2016. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

Sidsel Meineche Hansen, Automatic Worker, Laser woodcut on paper, mounted on aluminium under museum glass 101.3 × 70.7 cm, 2013/2016. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

– Photo © Natalia Tsoukala, Courtesy NEON
Sidsel Meineche Hansen, Automatic Worker, Laser woodcut on paper, mounted on aluminium under museum glass 101.3 × 70.7 cm, 2013/2016. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

Sidsel Meineche Hansen, Automatic Worker, Laser woodcut on paper, mounted on aluminium under museum glass 101.3 × 70.7 cm, 2013/2016. Installation view, Portals, NEON, Former Tobacco Factory, 2021

– Photo © Natalia Tsoukala, Courtesy NEON